Sidor

20170410

ART & HANDMADE BAZAAR


För snart två veckor sedan landade vi i Finland igen. Framöver kan det hända att det dyker upp några japanrelaterade inlägg. Befinner mig i någon slags postjapankoma där jag försöker dämpa min inspiration så att jag får klart kandidatavahandlingen någon gång. 


Tänkte i alla fall berätta lite om en av mina favoriter från resan. Ella hade googlat och stött på ett evenemang vid namn Osaka Art & Handmade Bazaar. Ingen av oss hade riktigt någon aning om vad det handlade om men en gråmulen morgon tog vi tunnelbanan ut till hamnen. 


De visade sig vara helt fantastisk. Tre stora hallar fyllda med japanska slöjdare och tre finländare. Det kan ju inte bara bli bättre. Jag vet faktiskt inte senast jag var så här inspirerad. Vi träffade så många coola och inspirerande människor som gjort helt otroliga grejer.


Hallarna var fyllda med hantverk, allt från grafiska arbeten som kort och klistermärken (vilket tydligen är jättepopulärt i Japan) till smycken och väskor. Skulle jag inte vara en typisk slöjdare (och dessutom ha oändligt med bagageutrymme) som tänker "de där kan jag ju göra själv", skulle jag köpt med mig hem betydligt flera prylar än vad jag slutligen gjorde. Men ett par guldklimpar fick jag med mig hem och tonvis med inspiration. 


Indiegarntrenden har dock inte kommit till Japan ännu och amigurumitrenden har tydligen dött ut för länge sedan men jag är lycklig och glad ändå. Inte ett garnnystan så långt ögat kunde nå, dock ett tiotal tjejer som sålde virkade halsband av sytrådstunt garn. Tusentack Ella för att du släpade med mig och Carro på det här magiska evenemanget.


Ett tips till alla er slöjdare som ska ut och resa. Googla lite och se om ni hittar något slöjdevenemang som ni kan gå på i den staden ni ska åka till. Det är otroligt roligt att se vad som är populärt inom slöjden i andra kulturer och länder. Mitt i allt hittar ni likasinnade vänner eller bara massvis med inspiration att fylla bagaget med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar